بیانات در دیدار نمایندهی پارلمان اتّحاد جماهیر شوروى
متن کامل بیانات
بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱) خیلى از اظهارات صمیمانهی شما برادر عزیزمان متشکّرم. (۲) من خواهش میکنم از قول من و ملّت ایران، به همهی مردم عزیزمان در لنکران و دیگر شهرهایى (۳) که جنابعالى اسم آوردید ابلاغ بکنید که ما احساس عمیق برادرى را با شما همواره داشتهایم و داریم؛ ما شما را حقیقتاً از خودمان میدانیم و هیچگونه فاصلهاى و تفاوتى بین خودمان و شما قائل نیستیم. ما در این روزها با مصیبت بسیار بزرگى مواجه شدیم و مطمئنّم که این مصیبت فقط براى ما نبود، بلکه همهی مسلمانان -و بخصوص برادران عزیز شیعهی مناطقى که جنابعالى در آنجا هستید- عیناً همین عظمت و سنگینى مصیبت را احساس کردند. و ما همواره توصیههاى رهبر عزیزمان را در مورد ایجاد رابطه با برادرانمان و همدردى و همدلى با آنها دریافت میکردیم، و ما همان راه را میرویم. و براى شما دعا میکنیم؛ امیدواریم که خداوند به شما توفیق بدهد، شما را کمک کند، به مردم عزیزتان توفیقات فراوان خودش را مبذول کند. خیلى متشکّرم و خواهش میکنم که از طرف من تشکّرات ما را و ملّت ایران را به پارلمان و به جناب آقاى گورباچف (۴) هم ابلاغ بفرمایید. روابط دو دولت خوشبختانه رو به گسترش است و سفر آقاى رفسنجانى(۵) به شوروى -که در یکى دو هفتهی دیگر انجام خواهد گرفت- باز هم این روابط را بیشتر توسعه خواهد داد. و ما دوست میداریم که ایشان در این سفر این فرصت را پیدا بکنند که به مناطق شما هم سفر کنند انشاءالله، و ما آرزو میکنیم که روزبهروز روابط ما با شما عزیزان بیشتر بشود. خداحافظ شما.