سخنرانی در جمع مردم روستای نیارک، به هنگام بازدید از مناطق زلزله‌زده‌ شمال کشور

1369/04/18 لینک کوتاه

متن کامل بیانات

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین. اوّلاً این حادثه‌ى زلزله را که امتحان الهى بود، حادثه‌ى مصیبت‌بارى بود، تلخ بود و عزیزانى را از ما گرفت، به شما برادران و خواهران عزیزِ اهل نیارک و دیگر مناطق زلزله‌زده‌ى در این استان، یعنى استان گیلان تسلیت عرض میکنم. فقط چند جمله درباره‌ى این زلزله عرض کنم؛ چون شما در آفتاب نشسته‌اید و هوا گرم است؛ قصد ما هم فقط سلام و احوالپرسى از شما برادران و خواهران بود و بس. و امّا آن چند کلمه این است که خداى متعال افراد بشر را امتحان میکند با حوادث طبیعى. همه‌ى این حوادث طبیعى در حقیقت، امتحان خدا است و مسلمانِ صحیح و سالم آن کسى است که وقتى حادثه به‌ وجود آمد، با تلاش و نیرو و فعّالیّت، آن حادثه را جبران کند. هر کسى در حادثه‌ى زلزله زحمت بکشد و تلاش کند تا حادثه را جبران کند، از عهده‌ى امتحان برآمده؛ هر کسى که در مقابل این حوادث تلخ و خسارت‌بار، دست روى دست بگذارد و تلاش نکند، در امتحان مردود شده. بحمدالله‌ ملّت سخاوتمند و بزرگوار ما در این قضیّه‌ى مهم با زلزله‌زده‌ها همدردى کردند. خدا را شکر میکنیم که ملّت ایران از این امتحان سربلند بیرون آمد. البتّه کارها تمام نشده، کارهاى بعد از زلزله تازه شروع شده؛ خانه‌سازى، جبران خسارتها، تشکیل خانمانها، ضایعات را جبران کردن، کارهایى است که باید انجام بگیرد ان‌شاءالله‌. دولت هم با کمال احساس مسئولیّت مشغول است. مسئولین دولتى پیشاپیش حرکت میکنند و تلاش میکنند و ثابت میکنند دلسوزى خودشان را نسبت به این ملّت. و چه نعمت بزرگى است که مسئولین نسبت به ملّت، دلسوز و علاقه‌مندند، که بحمدالله‌ امروز این‌‌جور است؛ مردم هم از سرتاسر کشور تلاش کردند. شنیدم جمعى از مردم خیّر اصفهان و علماى اصفهان اینجا تشریف آورده‌اند و مشغول خدمت شده‌اند؛ شما هم که در این روستا هستید، همکارى کنید، تلاش کنید تا ان‌شاءالله‌ جبران ضایعات بشود. ما مردم ایران ان‌شاءالله‌ باید همّت کنیم و به اتّکاء لطف الهى و حمایت خداوند، این کشور را به ‌طور کامل بسازیم؛ نه آن‌جورى که در طول سالهاى گذشته بوده. این، وظیفه‌ى همه است؛ هم وظیفه‌ى مردم، هم وظیفه‌ى مسئولین. این جادّه‌هاى خراب را درست کنیم؛ این ارتباطات ناقص را تأمین کنیم؛ این مشکلاتى را که در زندگى مردم هست، برطرف کنیم؛ این وظیفه است، وظیفه‌ى همه است؛ هم وظیفه‌ى ملّت، هم وظیفه‌ى دولت. شاید ان‌شاءالله‌ این زلزله هم یک وسیله‌اى باشد تا همّتها و نیروها بسیج بشوند و اوضاع مردم حتّى بهتر از قبل از زلزله بشود. خداوند ان‌شاءالله‌ شماها را تأیید کند؛ به شماها خیر و برکت عطا کند؛ ان‌شاءالله‌ جبران خسارتهاى زلزله را خداوند در حقّ شما بکند. ضایعات انسانى بعضى جاها خیلى زیاد بوده، بحمدالله‌ در اینجا کم بوده. امیدواریم که خداوند درگذشتگان را با اولیا و صلحا محشور کند و بازماندگانشان را ان‌شاءالله‌ صبر و اجر عطا کند و شماها را خداوند حفظ کند و مورد لطف و امداد خودش قرار بدهد. والسّلام علیکم و رحمة ‌الله و برکاته