بیانات در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدّس

1369/01/02 لینک کوتاه

متن کامل بیانات

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله‌ ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّة ‌الله‌ فى الارضین. خدا را شکرگزارم که این توفیق را نصیب فرمود که در ایّام شروع سال جدید هجرى شمسى در سایه‌ى مرقد منوّر حضرت ثامن‌الحجج (علیه آلاف التّحیّة و الثّناء) و در کنار شما مردم مؤمن و مبارز و پیش‌گام و انقلابى شهر مشهد و همچنین در زمره‌ى زوّار مشتاق این بزرگوار باشیم. از خداوند متعال خواستارم که ما را همواره در سایه‌ى ولایت و رهبرى و محبّت این بزرگواران قرار بدهد و کشور ایران عزیز را که کشور حضرت صاحب‌الزّمان (عجّل الله‌ تعالى فرجه) و متعلّق به این خاندان عزیز خدا و محبوب نبىّ اکرم میباشد، از برکات این بزرگواران همواره مستفیض بفرماید. و من مناسب میدانم در جمع شما مردم مشهد و زوّار مشتاق و بااخلاص این بارگاه مقدّس عرض بکنم که امام فقید عظیممان، مانند همه‌ى آحاد محبّ اهل‌بیت در دنیاى اسلام، این اشتیاق را داشتند که در زمره‌ى زوّار امام هشتم (علیه الصّلاة و السّلام) قرار بگیرند. امیدوارم خداوند آن امام عظیم و مجاهد بزرگ دنیاى اسلام و رهبر بى‌نظیر را با ائمّه‌ى هدیٰ و انوار مقدّسه‌ى اهل‌بیت (علیهم‌ السّلام) محشور بفرماید و روزبه‌روز بر درجات آن بزرگوار بیفزاید. بنده امروز یک نکته‌اى را عرض میکنم و آن، این است که خداوند متعال درباره‌ى انقلاب اسلامىِ شما ملّت ایران، حجّت را بر همه‌ى مردم دنیا و کسانى که مشتاق حقیقتند تمام کرد. شاید بسیارى از انسانهاى پاک و مخلص باشند که در مقابل یک حادثه در عالم، دچار تردید باشند، نتوانند آن حادثه را تحلیل کنند یا درباره‌ى آن قضاوت کنند. براى خود ما هم اتّفاق مى‌افتد که گاهى در دنیا یک اتّفاقى، حادثه‌اى پیش مى‌آید، و ما نمیتوانیم درباره‌ى آن حادثه به‌ طور قاطع اظهار نظر کنیم. فرضاً حکومتى در یک کشور بر سر کار مى‌آید یا نزاعى بین دو جناح در جایى از دنیا در‌میگیرد که گاهى دلایل کافى و شواهد روشنگر در دسترس قرار نمیگیرد و انسان نمیتواند درباره‌ى این قضیّه قضاوت کند. بنده عرض میکنم درباره‌ى انقلاب اسلامى ملّت ایران هیچ‌ کس در دنیا نیست که نتواند درست قضاوت کند و دچار تردید بماند؛ درباره‌ى این انقلاب، حجّت را خدا بر همه تمام کرد. آن ‌قدر دلایل روشن براى شناسایى این انقلاب وجود دارد که اگر کسى در دنیا واقعاً بخواهد بفهمد، حق را پیدا کند و بشناسد، یقیناً دچار تردید نخواهد ماند. با آنهایى که از روى غرض حرف میزنند، کارى نداریم؛ با آنهایى که منافعشان بر اثر این انقلاب تهدید شده یا از بین رفته است، کارى نداریم؛ آن حکمرانان مستبد و ظالم را که از بیدارى مردم و بیدارى ملّت خودشان میترسند و به این جهت با این انقلاب دشمنند و درباره‌ى آن بد قضاوت میکنند، کارى نداریم؛ صحبت بر سرِ انسانهاى بى‌غرض و بى‌مرض و حق‌جو و کسانى است که واقعاً دنبال حقیقت میگردند تا حقیقت را بشناسند؛ این‌‌جور آدمها در هر جاى دنیا که باشند، اگر نامى از این انقلاب و خبرى از آن شنیده باشند، درباره‌ى این انقلاب دچار تردید نیستند و قضاوتشان نسبت به این انقلاب، قضاوت واضح و روشنى است. خداوند حجّت را تمام کرده است. دو دلیل از دلایلى را که خدا در دنیا براى راهنمایى انسانهاى جویاى حق مجسّم کرده و در معرض دید همه گذاشته است، من عرض میکنم؛ و دلایل بیش از اینها است. یک دلیل عبارت است از دشمنى اشرار عالم با این انقلاب؛ این یک شاخص است. هر جا شما در دنیا کسى یا دستگاهى را پیدا کنید که شریر باشد، شرآفرین باشد، مجسّمه‌ى شیطان باشد، منشأ بدى و فساد باشد ــ چه شرق، چه غرب، چه در میان کشورهاى پیشرفته، چه در میان کشورهاى عقب‌افتاده، چه در میان سیاستمداران، چه در میان فرهنگیان و قلم‌به‌دستان و از این قبیل افراد ــ هر جا انسانى و مجموعه‌اى این‌چنین را شما پیدا کنید، مى‌بینید با این انقلاب، با همه‌ى وجود دشمنند؛ دشمنى آشتى‌ناپذیر. هیچ انقلاب دیگرى را از این قبیل و به این شکل، بنده در دنیا و در طول تاریخ انقلابها ــ یعنى از حدود هفتاد سال پیش به این طرف ــ سراغ ندارم. ابرقدرت‌ها با انقلاب ما مخالف بودند. و ابرقدرت‌ها مجسّمه‌ى شر و فسادند؛ شریر واقعى و درجه‌ى اوّل، ابرقدرت‌ها هستند؛ یعنى حکومتها و سردمدارانى که بخشى از دنیا در قبضه‌ى قدرت آنها است و در امور ملّتها هم ــ غیر از ملّت خودشان ــ دخالت میکنند. البتّه یک روز دو ابرقدرت در دنیا وجود داشت ــ ابرقدرت غرب که آمریکا بود و ابرقدرت شرق که شوروى بود ــ امروز این تقسیم‌بندى وجود ندارد؛ ترکیب و تشکیل سیاسى عالم به شکل دیگرى است، امّا امروز هم مثل همیشه، سران قدرتهاى بزرگ شیطانى که وجود آنها مجسّمه‌ى شر و فساد است، با این انقلاب از بن دندان مخالفند. چه کسى شک میکند در اینکه دولتى مثل دولت آمریکا مظهر شر و فساد است؟ چه عمل شرارت‌بارى را در دنیا سراغ دارید که اینها انجام نداده باشند؟ کشتار انسانها؛ دیدید که در طول این سالهاى متمادى در آفریقا، در آسیا، در آمریکاى لاتین، در خاورمیانه، در دریا، در صحرا، هر جایى که آمریکایى‌ها احساس کردند آنجا منافعى دارند و آن منافع متوقّف بر این است که عدّه‌اى انسان کشته بشوند، دریغ نکردند.(۱) حالا شعار طرف‌دارى از حقوق بشر را میدهند! خب، همیشه شیطانهاى عالم همین‌‌جور بوده‌اند. اینکه کسى ادّعا کند که ما طرف‌دار حقوق بشریم، قضیّه را تمام نمیکند. طرح قضیّه‌ى حقوق بشر از طرف سردمداران آمریکا ــ چه حالا، چه در روزهاى قبل ــ یک دکّان است؛ یک وسیله براى استفاده‌ى بیشتر است. اینها به حقوق بشر اعتقاد ندارند؛ اینها کسانى هستند که در مقابل چشم آنها حکومت صهیونیستى در کشور فلسطین، مردم فلسطین را به بدترین وجهى زیر فشار و کشتار و اختناق و شکنجه قرار میدهد، و اینها حاضر نیستند عمل او را حتّى زباناً محکوم کنند! فلسطینى‌ها انسان نیستند؟ حقوق بشر شامل فلسطینى‌ها نمیشود؟ اینها کسانى هستند که مرتجع‌ترین حکومتهاى دنیا، مستبدترین حکومتهاى دنیا متّکى به آنها هستند، از آنها مدد میگیرند، کمک میگیرند، به آنها تکیه میکنند و انسانها را نابود میکنند. شما نگاه کنید در دنیا ببینید کشورهایى که حتّى یک مجلس شورا ــ ولو به صورت شکلى و اسمى ــ ندارند کدامند؟ الان کشورهایى هستند که احتیاجى به اسم آوردن ندارد، همه‌ى شما میدانید این کشورها کجا هستند و چه کسانی‌ هستند که اداره‌ى امور این کشورها بدون کوچک‌ترین دخالت مردم و آراء مردم انجام میگیرد؛ حکومتهاى فردى مطلق؛ پارلمان ندارند، انتخابات ندارند، مردم نماینده‌ى قانونگذارى ندارند، رئیس‌جمهورى که انتخابش بکنند ندارند؛ یک نفر یا یک خانواده بر این کشورها و مردم این کشورها و ثروت این کشورها و نفت این کشورها حکومت مطلق میکنند و با مردم این کشورها هر کارى دلشان میخواهد انجام میدهند از کشتار و اختناق و حبس و زجر و بقیّه‌ى توهینها و اهانتها به ملّتها، و این دولتهاى این‌ قدر مُختَنق،(۲) این ‌قدر مرتجع، این‌ قدر دور از پیشرفتهاى سیاسى عالم، این ‌قدر بى‌اعتنا به حقوق انسان، نورچشمى‌هاى آمریکا هستند و آمریکا بزرگ‌ترین مدافع این کشورها است. آمریکا طرف‌دار حقوق بشر است؟ چرا به این دولتهاى زورىِ اختناقىِ فاسدِ بى‌اعتناى به دموکراسى و به حقوق بشر، یک یادداشت کوچک اعتراض نمیفرستند که حقوق بشر در کشور شما مورد بى‌اعتنائى قرار گرفته؟(۳) آفریقاى جنوبى یک کشورى است که در آن، یک عدّه سفیدپوست مدّتها قبل رفته‌اند و در آنجا حاکم شده‌اند؛ از جهالت مردم بومى سوء استفاده کرده‌اند، حکومت آنجا را، اداره‌ى آنجا را به دست گرفته‌اند، معادن قیمتى الماس و طلا و بقیّه‌ى چیزها را مالک شده‌اند و سیاه‌پوست‌ها را در شرایط حیوانى نگه میدارند! بنده نمونه‌اى از کیفیّت حکومت آنها را در یک کشور دیگرى(۴) که در همسایگى آفریقاى جنوبی است خودم از نزدیک دیدم که آن کشور البتّه توانسته به استقلال دست پیدا کند و سفید‌پوست‌های طرف‌دار تبعیض نژادی را بیرون کند. دیدم که آنجا سفیدپوست‌ها در دوران حاکمیّت، با مردم بومى و مالک آن سرزمین، به جرم سیاه‌پوست بودن چه‌ جور رفتار میکردند؛ چقدر به آنها اهانت و تحقیر و فشار و شکنجه تحمیل میشده. و این [رژیم] آفریقاى جنوبى در آن منطقه‌ى حسّاس عالم ــ که یکى از حسّاس‌ترین مناطق عالم همان منطقه‌ى استراتژیکِ کشور آفریقاى جنوبى است که سرِ دماغه‌ى «امید نیک»(۵) در منتهاالیه جنوبى آفریقا، یک محلّى [است] که از لحاظ سوق‌الجیشى و از لحاظ سیاسى و اقتصادى، امروز و در دورانهاى گذشته اهمّیّت بسیار زیادى داشته ــ حاکم است و آمریکا و انگلیس و بسیارى از کشورهاى غربىِ مدّعى حقوق بشر، هیچ حرکت جدّى علیه [حاکمان] آفریقاى جنوبى نکرده‌اند. شما در تلویزیون گاهى مى‌بینید مناظرى را که مردم سیاه‌پوست آفریقاى جنوبى دارند کتک میخورند به وسیله‌ى پلیس سفیدپوستِ حاکم بر آنجا. این چطور حقوق بشرى است؟ حقوق بشر یک حُقّه است. آمریکا و بسیارى از قدرتهاى بزرگ اصلاً اعتقاد به حقوق بشر ندارند؛ دروغ میگویند، براى فریب است، براى فشار است، براى این است که اگر خواستند یک دولتى را زیر فشار افکار عمومى قرار بدهند، با تهمت نقضِ حقوق بشر، آن دولت را زیر فشار قرار بدهند و خودشان را متولّى حقوق بشر در دنیا معرّفى کنند؛ و آنجایى [هم] که لازم میدانند به عنوان طرف‌دارى از حقوق بشر حتّى قواى نظامى وارد یک کشورى بکنند و حکومت آن کشور را تغییر بدهند. دیگر کدام‌ یک از جنایتهاى عمده است که حکّام آمریکا انجام نداده باشند؟ چقدر حکومت ملّى را اینها سرنگون کرده‌اند؟ چقدر در آفریقا، در آمریکاى لاتین، قارّه‌ى آمریکا، در خاورمیانه، در آسیا، دستگاه جاسوسىِ آمریکا ــ یعنى سیا ــ آنجایى که لازم دانسته است، وارد شده و یک حکومتى را که با آن موافق نبوده‌اند، توطئه‌چینى کرده، دسیسه‌چینى کرده تا سرنگون کند؟ فراوان. همین رئیس‌جمهور فعلى آمریکا ــ آقاى بوش(۶) ــ که خودش یک وقتى در رأس دستگاه امنیّتى و جاسوسى آمریکا بوده، میداند که در این دستگاه چه کارها کردند؛ شاید خود ایشان چقدر از این کارها انجام داده. غارت ملّتها، حمله‌ى به ملّتها، دروغ‌پراکنى، توسعه‌ى فساد در عالم، تحمیق(۷) بسیارى از قشرهاى مردم حتّى در خود کشور آمریکا، کارهایى است که سردمداران آمریکا و بقیّه‌ى قدرتمندان ظالم و ستمگر عالم انجام داده‌اند. دشمنهاى جمهورى اسلامى این‌‌جور دستگاه‌هاى شیطانى‌ای هستند؛ این خودش در دنیا یک حجّتى است. هر ‌کسى که در دنیا با نگاه بصیرت و دقیق نگاه بکند، حقّانیّت جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى را از مخالفت همین عناصر شریر و فاسد میتواند تشخیص بدهد. خیلى خوب میشود فهمید آن حکومتى، آن انقلابى، آن نظامى که دستگاه‌هاى شیطان‌صفت عالم، این قدر با او دشمنند، لابد این نظام، حق است؛ لابد این کشور و این انقلاب، دشمنِ خلاف‌کارى‌هاى آنها است که با او این ‌قدر بدند؛ این یک امر واضحى است. البتّه باید به شما عرض بکنم و ملّت شریفِ هوشمندِ فداکارِ ما بدانند: کسانى هستند که متأسّفانه اسمشان هم ایرانى است، مال همین آب و خاکند، ادّعاى فهم سیاسى هم میکنند، ادّعاى روشنفکرى هم میکنند، امّا نمیتوانند این حجّت واضح و روشن را ببینند و با جمهورى اسلامى مخالفت میکنند؛ در حالى ‌که مى‌بینند که شیاطین عالم، شریرهاى عالم، قلدرهاى عالم، دستگاه‌هاى منفور عالم با جمهورى اسلامى بدند. باید میفهمیدند که وقتى نظامى مثل جمهورى اسلامى هست که شیطانها در مقابل او صف کشیده‌اند، هر انسانى که ضدّ شیطانها و شیطان‌صفت‌ها است، باید پشت سر این نظام قرار بگیرد و از آن دفاع کند. بنده تعجّب میکنم از کسانى که ادّعا میکنند شمّ سیاسى دارند یا ادّعاى روشنفکرى میکنند و دشمنىِ دشمنان بشریّت را با جمهورى اسلامى مى‌بینند، در عین ‌حال خجالت نمیکشند از اینکه اظهار مخالفت کنند با جمهورى اسلامى! وجدان اینها مرده است، چشم دلشان کور شده، اگرچه ممکن است داراى فهم سیاسى هم باشند، و جزو قشرهاى به‌‌اصطلاح روشنفکر هم باشند. بنده معتقدم این حجّت خدا است که به نفع جمهورى اسلامى تمام کرده. هر جا یک جناح خبیث و پلید و منفورى هست، با جمهورى اسلامى بد و مخالف است و دشمن جمهورى اسلامى است. درست مثل زمان رسول اکرم (صلّى الله‌ علیه و آله و سلّم) که اشراف فاسد با دعوت پیغمبر مخالفت کردند، زورگوها مخالفت کردند، دشمنان طبقات مظلوم و محروم و کسانى که خودشان به این طبقات ظلم میکردند با پیغمبر مخالفت کردند، منافقان که در دلشان مرض بود با پیغمبر مخالفت کردند، امروز عیناً همان جناحها در برابر جمهورى اسلامى ایستاده‌اند؛ چون جمهورى اسلامى راه پیغمبران را دارد طى میکند. این یک مطلب. و [دلیل] دوّم که آن هم بسیار حائز اهمّیّت است، این است که با وجود این‌ همه مخالفتها ــ از اوّل پیروزى انقلاب و قبل از آن تا امروز ــ انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى و ملّت ایران بر تمام دشمنان گوناگون و رنگارنگ خود فائق آمدند و آنها را شکست دادند. خود این یک حجّت الهى است که حکومتى و نظامى و ملّتى که همه‌ى قدرتمندان رذل و پلید و خبیث دنیا با او مخالفند ــ زور هم دارند، پول هم دارند، سلاح هم دارند، تبلیغات و رادیو و روزنامه هم دارند، نوکر و مزدور و دستگاه جاسوسى و اطّلاعاتى هم دارند ــ توطئه هم میکنند، مقدّمات کودتا هم راه مى‌اندازند، دشمنان را تقویت هم میکنند، در عین ‌حال نمیتوانند این ملّت و این انقلاب و این جمهورى را متزلزل کنند؛ این خود از آیات الهى است؛ این خود نشانه‌ى حقّانیّت شما ملّت انقلابى و مسلمان است. آنها روز اوّل فکر نمیکردند نتوانند ما را شکست بدهند، امّا نتوانستند. مکرّر وعده دادند، گفتند شش ماه دیگر جمهورى اسلامى سقوط خواهد کرد؛ بعد دیدند نمیشود، زمان را زیاد کردند، گفتند یک سال دیگر؛ دیدند امکان ندارد، تمدید کردند، گفتند دو سال دیگر، گفتند پنج سال دیگر؛ قدرت ملّت ایران دشمنان را وادار کرد که از حرفهایشان عدول کنند و موکول کنند به یک امرى که زمان آن معلوم نیست؛ گفتند بعد از رحلت امام جمهورى اسلامى شکست خواهد خورد. امام بزرگوار ما ارتحال کردند و به جوار رحمت الهى رفتند، امّا همچنان ‌که هر ثانیه‌اى، هر آنى از آنات عمر آن وجود مقدّس در دوران انقلاب، مایه‌ى تقویت انقلاب بود، ارتحال آن بزرگوار هم بر اثر آن معنویّت عظیم و آن محبوبیّت بزرگ، اسلام را و انقلاب را باز بیشتر تقویت کرد. آن اخلاصى که مردم نشان دادند، آن محبّتى که مردم به امام راحلشان نشان دادند، آن تشییع جنازه، آن پیروى از وصیّت، آن احترام به رهنمود و خطّ امام، آبروى انقلاب را، آبروى ملّت ایران را در دنیا چند برابر کرد؛ همچنان ‌که آبروى امام بزرگ را هم در دنیا مضاعف کرد. بحمدالله‌ روزبه‌روز انقلاب راسخ‌تر و جمهورى اسلامى مستحکم‌تر و ملّت ایران مقاوم‌تر شده‌اند و باز خواهند شد. من میخواهم به شما ملّت بزرگ و شجاع عرض کنم که بدانید که دشمن قادر بر شکست دادن این انقلاب و این ملّت نیست؛ که البتّه شما میدانید و رفتار شما نشان داده است که شما به این حقیقت واقفید. مادامى که ملّت در صحنه است ــ همچنان ‌که امروز همه‌ى قشرهاى ملّت ما در صحنه‌اند ــ مادامى که ملّت متمسّک به اسلام و قرآن است ــ که تمسّک به اسلام و قرآن در میان ملّت ما روزافزون است ــ مادامى که وحدت ‌کلمه در میان ملّت ما حکم‌فرما است ــ که بحمدالله‌ وحدت ‌کلمه در میان ملّت ما چشمگیر است ــ مادامى که این تمسّک به اسلام و این وحدت و این حضور و احساس مسئولیّت در شما ملّت هست، دشمن جز ناکامى و یأس هیچ چاره‌اى و سرانجامى ندارد. شما دشمن را مأیوس کردید. امروز دولت جمهورى اسلامى و نظام جمهورى اسلامى در دنیا مردمى‌ترین دولت و نظام است. آراء حقیقى مردم، محبّت و عواطف مردم، احساسات و قلبهاى مردم پشت سر این نظام و مسئولین این نظام است. آنها میخواهند وانمود کنند و منعکس کنند که مردم از اسلام فاصله گرفته‌اند؛ مردم از اسلام فاصله نمیگیرند، مردم روزبه‌روز به اسلام نزدیک‌تر میشوند. مردم دنیا، آنهایى که هفتاد سال از اسلام دور بودند و فاصله داشتند، به برکت حرکت اسلامى شما مردم دارند به اسلام نزدیک میشوند.(۸) مسلمانهاى دنیا، امروز به برکت قیام ملّت ایران، به اسلام خودشان احساس عزّت میکنند؛ در حالى ‌که در گذشته احساس حقارت و سرشکستگى میکردند. ملّت ایران روزبه‌روز به اسلام نزدیک‌تر میشود. بحمدالله‌ امروز مسئولین کشور به فکر مردم و به فکر رفع نیازهاى مردم و کمبودهایند؛ و امکان هم در دست ما است، در اختیار مسئولین است و نشانه‌هایش را هم دارید مى‌بینید. بنده به فضل الهى، با اطمینان کامل عرض میکنم که پیشرفت جمهورى اسلامى در مسائل مادّى و معنوى روزبه‌روز دشمنان را عصبانى‌تر و مأیوس‌تر خواهد کرد. البتّه مردم نباید فراموش بکنند که ما هر چه داریم به برکت اسلام است؛ اسلام ناب، اسلام انقلابى، اسلامى که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامى که در خدمت قدرتمندان و اغنیا است. بله، در دنیا هستند کسان دیگرى که ادّعاى اسلام میکنند؛ اسلام آنها اسلام محمّد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است، اسلام آمریکا است. کسانى هستند که ادّعاى اسلام و اسم اسلام را وسیله‌اى قرار داده‌اند براى چاپیدن بیشتر و سوء استفاده‌ى بیشتر و تحمیق بیشتر. آن اسلام، اسلامى است که به نفع سرمایه‌داران و زراندوزان و صاحبان میلیاردها دلار در بانک‌هاى خارجى است؛ آن اسلام را ما قبول نداریم. اسلامى [را قبول داریم] که رسول اکرم و اولیاى الهى براى آن جان دادند و حسین‌بن‌على خون خود و عزیزانش را نثار راه آن کرد؛ اسلامى که امام بزرگوار ما عمرش را در دعوت به آن اسلام گذراند؛ اسلام ضعفا، اسلام طبقات پابرهنه، اسلامى که به پایین‌دست‌هاى جامعه قدرت و عزّت و آقایى میدهد و آنها را از ذلّت و مسکنت(۹) خارج میکند؛ اسلامى که زورگویان و قلدران و قدرتمندان ظالم را از سریر قدرت به زیر میکشد که مى‌بینید در دنیا دارد [به زیر] میکشد و دیدید که محمّدرضا و خاندان منحوس پهلوى را به زیر کشید. هر چه دارید از اسلام است؛ هر چه دارید از توجّه به خدا و اتّکال(۱۰) به خدا است؛ هر چه دارید از ارتباط با خدا است؛ ارتباط با خدا و اتّصال با خدا را فراموش نکنید. من عرض میکنم ماه رمضان در پیش است؛ بهار خودسازى، بهار عبادت، بهار قرآن، بهار توجّه به خدا و ذکر و استغفار و استغاثه‌ى به خدا را قدر بدانید. همه‌ى قشرهاى مردم، مخصوصاً جوانان، ماه رمضان را مغتنم بشمارند، به خدا پناه ببرند، از خدا هدایت و عنایت او را طلب کنند و به خداى متعال اتّکال کنند و از دشمنان خدا ذرّه‌اى واهمه نکنند. ان‌شاءالله‌ فضل و رحمت الهى و هدایت و کمک پروردگار شامل حال شما ملّت عزیز و بزرگ خواهد بود. والسّلام علیکم و رحمة ‌الله و برکاته