بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

1368/04/25 لینک کوتاه

متن کامل بیانات

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱) متقابلاً بنده هم این مصیبت بزرگ و این ثُلمه‌ی (۲) غیر قابل انسداد را از صمیم قلب به شما برادران و عزیزان، که از راه دور با عشق به امام امّت و با احساس مسئولیّت نسبت به انقلاب تشریف آورده‌اید، تسلیت عرض میکنم؛ مخصوصاً حضرات آقایانِ علماى اعلام و ائمّه‌ی محترم جمعه و مدرّسین محترم حوزه‌ی علمیّه‌ی اصفهان و همچنین خانواده‌هاى عزیز شهداى عالی‌قدر و مفقودین و جانبازان و اسرا و رزمندگان عزیزمان. تلاشها و مجاهدتهاى مردم، در راه عزّت ایران حقّاً شما عزیزان ‌-همان‌طور که اشاره فرمودند- یکى از بهترین امتحانها را در طول دوران نهضت و اندکى پیش از پیروزى و هنگام پیروزى و بعد از پیروزى انقلاب در طول این ده سال و نیم تا امروز دادید؛ جبهه را و خطوط مقدّم را و صحنه‌هاى سیاسى انقلاب را و همه‌ی عرصه‌هایى که انقلاب حضور ملّت را میطلبید، پُر کردید. اگرچه بنده بارها چه در تشییع جنازه‌ی پیکرهاى مطهّر شهداى شما، چه در اجتماعات بزرگ بسیج و اعزام شماها به جبهه‌ها و چه در مناسبت‌هاى گوناگون دیگر حضور پیدا کردم و احساسات صادقانه‌ی خود را نسبت به شما مردم ابراز داشتم، امّا عرض میکنم آنچه در طول سالهاى مبارزه و پس از پیروزى در راه انقلاب انجام دادید، همه‌ی آنها در پرونده‌ی الهى ‌-چه پرونده‌ی عالم غیب که به دست کرام برره (۳) و ملائکه‌ی الهى است و چه در پرونده‌ی واقعیّت خارجى- محفوظ است. پرونده‌ی الهى فقط نامه‌ی اعمال غیبى ما نیست که پیش ملائکة‌ا‌لله‌ و مأمورین الهى و در علم الهى محفوظ است؛ پرونده‌ی دیگرِ اعمال ما، آن چیزى است که سرنوشت ما و وضع ما و زندگى ما را میسازد و به وجود می‌آورد. یعنى اگر شما ملاحظه میکنید که امروز جمهورى اسلامى در سطح سیاست بین‌المللى و در سطح جهانى به‌عنوان یک نظام پابرجاى تثبیت شده‌اى معرّفى شده، یا اگر ملاحظه میکنید که کشورهاى غربى ‌-که ملّت ایران به‌خاطر رفتارهاى سوء آنها از آنها ناراضى بود و هست- امروز با طرق مختلف سعى میکنند رضایت ملّت ایران را جلب کنند و سابقه‌ی نامطلوب خودشان در رفتار با ملّت ایران را به دست فراموشى بسپارند، یا اگر می‌بینید که همه‌ی قضاوتهاى عالم ‌-همین تحلیلگرها و سیاسیّون و کسانى که راجع به مسائل عالم حرف میزنند- حاکى ‌از این است که ملّت ایران قدرت دارد که اسلام را و جمهورى اسلامى را حفظ کند، اگر شما این واقعیّتها را در سطح جهانى مشاهده میکنید، اینها محصول و نتیجه‌ی تلاشهاى گذشته‌ی شما است؛ نتیجه‌ی مجاهدتهاى شما است. درحقیقت، اینها همان فداکاری‌هاى شما و مجاهدتهاى شما است که در عالم تکوین (۴) ثبت شده؛ این پرونده‌ی ملّت ایران است. آن ملّتى که از عزّت و شرف خود دفاع نکند، از هدفهاى خود دست بکشد، از گردن‌کلفت‌هاى عالم بترسد و حرف خود را پس بگیرد و در میدان مواجهه عقب‌نشینى بکند، سرنوشت این ملّت چیز دیگرى خواهد بود؛ نتایجى که براى او حاصل میشود، غیر از آن چیزى خواهد بود که امروز براى ملّت ایران حاصل شده. این، نتیجه‌ی کارهاى شما ملّت ایران است. و هر کسى و هر گروهى در میان این ملّت بزرگ که تلاش بیشترى کرده است، در افتخارات و پیروزی‌ها سهم بیشترى دارد. خب، ما همین حرف را نقطه‌ی شروع و عزیمت خودمان براى آینده قرار بدهیم. برادران عزیز! حرف یک کلمه است و این است که اگر امروز ملّت ایران در دنیا عزیز است، اگر رهبر ما با ارتحال خود، دنیا را تکان میدهد، اگر مهمانان خارجى، ناظران خارجى، با زبان ستایش راجع به شماها حرف میزنند، ناشى از تلاش و مجاهدت شما است. آن روزى که شما شهید میدادید، در جبهه حضور پیدا میکردید، هزارها، ده‌ها هزار، صدها هزار در صحنه‌هاى انقلاب حضور پیدا میکردید، بعضی‌ها کوته‌بین بودند؛ نمیدانستند فواید این تحرّک انقلابى چیست. کوته‌بینى واقعاً بلاى بزرگى است: انسان حال را ببیند، آینده را نبیند؛ چیزهاى نقد را ببیند، چیزهاى بلندمدّت را نبیند؛ این آفت بزرگى است براى عقل انسان و سعادت انسان. ملاک نیرومند بودن ملّت ایران ما امروز در دنیا بحمدا‌لله‌ وضعمان خوب است. این شعار نیست؛ واقعیّت است. وقتى میگوییم در دنیا وضعمان خوب است، این براى یک ملّت یعنى همه‌چیز. وقتى یک ملّت توانست در غوغاى تنازع قدرتهاى بزرگ ثابت کند که براى ماندن و قوى بودن به کسى احتیاج ندارد، پس ملّت نیرومندى است. این قاعده‌ی کلّى است. یک وقت هست دنیا آرام است، منطقه‌ی صلح و صفا است، کسى به کار کسى کارى ندارد ‌-مثل یک فضاى بی‌مزاحمى که هر علفى و هر گیاهى هم ممکن است در آن رشد کند- امّا یک وقت نه، طوفان است، گرماهاى کُشنده است، سرماهاى منجمدکننده است؛ آنجا هر گیاهى باقى نمیماند، فقط آن درخت مستحکمِ ریشه‌دارِ ستبر (۵) باقى خواهد ماند. اهداف و عملکرد نظام سلطه در جهان امروز